Tot ruwweg de jaren 90 was het heel gebruikelijk om rond je 20e te trouwen en een gezin te stichten. De laatste decennia worden vaste relaties echter steeds langer uitgesteld. Op zakelijk gebied zijn we bij Einstein ICT groot voorstander van het tegenovergestelde. Sterker nog: een zeer serieuze en duurzame relatie kan wat ons betreft niet vroeg genoeg beginnen. Dat heeft voor beide partijen grote voordelen.
Van reactief naar proactief en preventief
Dat bedrijven en organisaties in hoge mate afhankelijk zijn van hun IT-leverancier is niet iets van de laatste jaren. Die afhankelijk zat hem voor een groot deel in het beheer van de eigen, lokale IT-infrastructuur en het ontwikkelen en onderhouden van maatwerksoftware. De IT-leverancier kwam eigenlijk alleen opdagen wanneer de klant iets nodig had of tegen een probleem aanliep. Een reactieve samenwerking dus. Met de sterke opkomst van de cloud en standaardapplicaties (SaaS) zijn veel ICT-producten steeds meer een commodity geworden in een markt met een overdaad aan aanbieders.
Niet bij te benen
Het lijkt daarbij nog weinig uit te maken welke IT-partij je inschakelt. Uiteindelijk komt je IT-omgeving, net als bij iedereen, namelijk toch wel in Azure, AWS of Google terecht. De ontwikkelingen gaan echter onverminderd door, zowel op technisch gebied als ten aanzien van wetgeving en (cyber) security. Dat is voor individuele bedrijven, en waarschijnlijk ook jouw organisatie, niet bij te benen. Laat staan dat je al die nieuwe of doorontwikkelde cloudtechnologie, zoals AI, IoT, Big Data, Blockchain en Virtual/Augmented/Mixed Reality, zelf in je IT-omgeving integreert. Juist daar zit volgens ons de kracht van de IT-partner 2.0.
Kansen benutten en bedreigingen signaleren
De partnership die hiervoor nodig is, gaat wat ons betreft in de meeste gevallen niet ver genoeg. Veel mensen hebben namelijk al de nodige moeite om volledig transparant te zijn naar hun privépartner, laat staan naar zakelijke partners. Maar als IT-partner kun je alleen kansen voor je klant optimaal benutten en bedreigingen tijdig signaleren wanneer je van alles wat er bij je klant gaande is volledig op de hoogte bent. Dan ben je in feite geen leverancier meer, maar eerder een extra collega. Zulke zeer intensieve samenwerkingsvormen zijn onder meer in de levensmiddelenbranche al jaren zeer effectief.
Voorbeelden foodsector
Dit komt onder andere tot uiting in vergaande vormen van category management. Hierbij gaan leveranciers deels op de stoel zitten van inkopers van supermarktketens om vanuit hun expertise van de markt tot betere assortimentskeuzes te komen. Op logistiek gebied gaat dat nog een stap verder en hebben sommige producenten het hele bestelproces van hun eigen producten van de supermarkt overgenomen. Ze plannen dus hun eigen leveringen in het logistieke systeem van de supermarkt in. Omdat ze precies weten wat er in de fabriek allemaal gebeurt, verloopt dat proces stukken efficiënter.
Ook ongevraagd advies
Op ICT-gebied zouden gezamenlijke maandelijkse en grondige evaluaties van het bestaande IT-landschap tegen de achtergrond van nieuwe ontwikkelingen al een goede eerste stap kunnen zijn. Om optimaal proactief te kunnen zijn, geven we bij Einstein ICT het liefst ook tussentijds ongevraagd advies aan onze klanten. Door frequent in de keuken van klanten te kijken, kom je bovendien allerlei verbeterpunten tegen die de klant zelf niet (meer) ziet. Zoals een wildgroei aan applicaties waarvan een flink deel onbenut blijft of zelfs totaal onnodig is. En die dus ook onnodig veel geld kosten.
Wil je meer weten over hoe intensief samenwerken met Einstein-ICT eruit ziet? Of wil je een keer aanschuiven bij onze vrijmibo, neem dan hier contact met ons op.